Leesproblemen

Traag lezen, radend lezen

Soorten leesproblemen

Er zijn grofweg twee soorten leesproblemen met verschillende oorzaak. #Wanneer een kind traag leest, de vinger nodig heeft om de zin goed te volgen of zelfs dansende letters ervaart, is de oorzaak terug te herleiden naar de samenwerking tussen de ogen. Het zogenaamde gereedschap om te focussen tijdens het lezen, werkt niet afdoende. Dit kunnen wij goed verhelpen.

Wanneer een kind hakkend-en-plakkend blijft lezen, woorden raad, de taal niet automatiseert (woorden schrijven zoals ze klinken), dan is het ontbrekende automatiseerproces de oorzaak. Door geen Visueel Virtueel Werkgeheugen te ontwikkelen in het eerste leerjaar zal herkenning van het woord ook niet of nauwelijks tot stand komen.

Uiteraard komt het voor dat er een mix van beide aanwezig is. Het oplossen van de focusproblemen zorgt er dan voor dat uw kind sneller leest (vaak verdwijnt de aanwezige hoofdpijn) en een betere concentratieboog krijgt. Echter alleen een bril kan nooit het ontbrekende automatisme verhelpen. Brillen voor dyslexie bestaan dan ook niet! Noodzakelijk is inzicht krijgen in je eigen denkprocessen. Met behulp van de werkboekenreeks Inzicht in Taal & Rekenen®  krijgt uw kind alsnog de mogelijkheid om de basis van taal en rekenen aan te leren. Klik op onderstaande button voor meer informatie betreft dyslexie, dyscalculie en de unieke werkboeken.

Het NeuroVisueel centrum organiseert regelmatig lezingen. U bent altijd welkom om deze bij te wonen.

29 APRIL 2022, ETTEN-LEUR, tijdstip 10:00 uur
Lezing over LEESPROBLEMEN EN DYSLEXIE
Locatie: Praktijk NeuroVisueel Centrum, Bisschopsmolenstraat 92, Etten-Leur.
Inkom: € 5,00

4 MEI 2022, EKEREN (BE), tijdstip 20:00 uur
Lezing over LEESPROBLEMEN EN DYSLEXIE
Locatie: Bibliotheek Driehoek, Driehoekstraat 43, Ekeren (België).
Inkom: € 8,00 (voorverkoop € 6,00)

13 MEI 2022, ETTEN-LEUR, tijdstip 10:00 uur
Lezing over LEESPROBLEMEN EN DYSLEXIE
Locatie: Praktijk NeuroVisueel Centrum, Bisschopsmolenstraat 92, Etten-Leur.
Inkom: € 5,00

18 MEI 2022, ETTEN-LEUR, tijdstip 10:00 uur
Lezing over LEESPROBLEMEN EN DYSLEXIE
Locatie: Praktijk NeuroVisueel Centrum, Bisschopsmolenstraat 92, Etten-Leur.
Inkom: € 5,00

Preventief en actief ingrijpen

Onze voorkeur is preventief en actief ingrijpen. Schoolmethoden zijn bij dreigende uitval over het algemeen auditief (klankgericht) en truckjesgericht daardoor is er weinig aandacht voor de visuele kant van letters en woorden schrijven. De periode Pasen eerste leerjaar is de eerste uitgelezen kans om aan de alarmbel te trekken.

Onze ervaring is dat veel ouders afwachten en zich pas later rond het vierde leerjaar aanmelden. Dit afwachten is niet wenselijk aangezien de achterstand steeds groter en groter wordt.

Stap voor stap begleiding

Onze aanpak voor iemand uit het eerste leerjaar of voor iemand met een gediagnosticeerde dyslexieverklaring is gelijk; beginnen bij het begin en stap-voor-stap gaan automatiseren. Het inhalen van de achterstand zal logischerwijs meer inspanning vragen naarmate de achterstand groter is.

Wij hebben de overtuiging dat specifieke bewustwordingsprocessen van taal en rekenen niet aanwezig waren tijdens het eerste leerjaar. Waarom een kind in het eerste leerjaar die inzichten niet heeft verworven, heeft te maken met de ongelijkheid tussen de ogen waardoor cognitieve koppelingen van beeld aan klank niet ontwikkelden.

Samenwerking tussen de ogen

Wanneer de samenwerking tussen de twee ogen ongelijk is (Visuele Discrepantie), kan het bijvoorbeeld lastig zijn om de regel goed te volgens tijdens het lezen. Veel kinderen gebruiken daardoor als ondersteuning een vinger of leeslat. Deze kinderen zien haarscherp echter kost het een inspanning om goed te focussen.

Begrijpelijk is dat neurologische visualisatie processen zoals de letters en woorden schrijven en concentratie hierdoor bemoeilijkt raken. Deze fysieke inspanning om de ogen goed samen te laten werken kan zelfs hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieproblemen veroorzaken. De bril is niet noodzakelijk om te automatiseren.

Kinderen luisteren wel goed, maar begrijpen het niet…
kinderen kijken wel goed, maar snappen het niet...

Leesproblemen vereisen een preventieve én actieve aanpak. Laat u daarom bijstaan door het NeuroViseel centrum.

WWW.taalenrekenen.be
Terug naar boven.